influencer

Jak zostać influencerem?

Wyobrażamy sobie, że bycie influencerem  jest łatwe i właściwie nie jest to praca. Żeby zarobić, wystarczy fotografować się z różnymi produktami. Jednak niewiele osób decyduje się na założenie konta i rozpoczęcie przygody w social mediach. Inni podejmują to wyzwanie z wielkim zapałem, po czym rezygnują, bo nie odnoszą sukcesów.

Jak zwiększyć swoje szanse na zasięgi i rozpoznawalność? Istnieje kilka elementów, o które warto zadbać, by zdobyć i utrzymać lojalnych odbiorców. Musimy jednak jasno powiedzieć, że gotowa i skuteczna recepta, jak zostać influencerem, niestety nie istnieje.

Kim jest influencer

Strona Państwowego Instytutu Wydawniczego podaje następującą definicję influencera: „osoba, która zdobyła popularność w internecie i korzysta ze swojej sławy, wpływając na swoich widzów/czytelników, ich światopogląd, gust, etc.”. Starszym pokoleniom słowo to bardziej może kojarzyć się z… grypą. Influenca (lub influenza) to nazwa występująca w językach narodów, które pod koniec XVIII wieku doświadczyły skutków epidemii tej choroby. Jej źródłosłowem było łacińskie pojęcie „influentia”, czyli wpływ. Powstanie epidemii podobno przypisywano wpływowi… gwiazd.

Nie tylko dla młodych

Słowo „influencer” zostało zgłoszone w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2017. Czy w takim razie dotyczy ono tylko osób młodych? Odpowiedź oczywiście brzmi: nie. Wystarczy przywołać takie osoby jak Beata Borucka czy Irena Wielocha – kobiety 60+, które mają licznych i aktywnych followersów w mediach społecznościowych. Obserwujący ich profile chętnie reagują na posty, udostępniają i dzielą się swoimi doświadczeniami w komentarzach.

Influencer vs. celebryta

Influencerami przyjęło się nazywać osoby, które wywierają wpływ na innych przez media społecznościowe lub wypowiedzi w internecie. Celebryci nie zawsze są influencerami. Mogą być znani z różnych obszarów działalności – jak aktorzy, prawnicy, muzycy, sportowcy, ale nie muszą prowadzić swoich profili. Oni także wpływają na odbiorców wypowiedziami w telewizji, prasie czy radiu, ale influencerami nazywamy te osoby, które są aktywne w internecie. I co ważne: nie trzeba być celebrytą, by zostać influencerem.

Łatwe początki

Rozpoczęcie aktywności w mediach społecznościowych jest proste, gdy zaczynamy od jasnego określenia, o czym chcemy mówić. Zwykle na profilu udostępniamy te treści, które są bliskie naszym zainteresowaniom. Warto jednak już na początku odpowiedzieć sobie na pytanie: „Po co to robię i co chcę przekazać odbiorcom?”.

Czy chcesz tylko dzielić się swoją pasją, pracą, zainteresowaniami, czy też chcesz edukować użytkowników na określony temat? Chcesz popularyzować rzadko spotykane hobby, a może twój profil ma odgrywać rolę społeczną i zmieniać postawy ludzi wobec określonych tematów?

Doskonałym przykładem osób, które pokazują niezwykłą pasję, jest dwójka influencerów z Niemiec – Britt Kanja i Günther Krabbenhöft. Para przyjaciół przykuwa uwagę niezwykłymi stylizacjami i dzieli się swoją pasją do clubbingu. Britt i Günther zachęcają inne osoby do zabawy modą, do odwagi bycia sobą i kontynuowania swojej pasji, nawet jeśli jest ona tak niezwykła dla osób 70+.

Osoba z misją społeczną to na przykład Mądra Babcia, czyli wspomniana już Beata Borucka, która – jak pisze –  próbuje być mądrą babcią i wciągnęła w to już 300 000 babć.

Istnieje niezliczona liczba profili, które poruszają popularne tematy, takie jak gotowanie, motoryzacja, ogrodnictwo, podróże. Lojalnymi i zaangażowanymi followersami mogą pochwalić się twórcy, którzy znaleźli swój indywidualny i niepowtarzalny sposób mówienia na dany temat. Przykładem jest Weganon, profil o kuchni wegańskiej, który zamiast podawać przepisy na kolejne typowo wegańskie potrawy, pokazuje regionalną polską kuchnię w wersji bez produktów odzwierzęcych. Kotlety mielone bez mięsa! Ciekawe, prawda?

Czytaj też: Pokaż swoje pasje oraz… inspiruj innych!

Początek mam za sobą, ale co dalej?

Początki są łatwe, bo zwykle mamy dużo zapału i pomysłów, a przyrastająca liczba obserwatorów zachęca do częstego umieszczania postów. Jednak prowadzenie profilu społecznościowego to aktywność, która wymaga regularności. Lepiej publikować mniej postów, ale regularnie i wysokiej jakości, niż zarzucić odbiorców na początku dużą liczbą informacji, a potem zamilknąć.

Dobrze jest zadbać o treści i zdjęcia. Co chcesz powiedzieć w poście, jakie ciekawe rzeczy masz do przekazania, jakimi emocjami chcesz się podzielić? Przemyśl, jakimi zdjęciami zilustrujesz tekst, nawet jeśli dysponujesz tylko aparatem w telefonie. Dołóż starań, by zadbać o szczegóły zdjęcia: otoczenie, kompozycję, eksponowanie ładnych przedmiotów.

Zdjęcie tradycyjnego polskiego obiadu może wyglądać w ten sposób:

lub może wyglądać tak:

Źródło: stock.adobe.com

Bardzo ważne: słuchaj tego, co piszą odbiorcy, i nawiązuj z nimi dialog! W komentarzach, lajkach, udostępnieniach mówią o tym, jakie treści były dla nich ciekawe oraz co im się podobało. Jeśli to wiesz, możesz dopasowywać posty do zainteresowań followersów i odpowiadać na ich potrzeby. Odpowiadaj też na ich komentarze – to świadczy o szacunku do nich, a jednocześnie wpływa na zwiększenie zasięgów postów, co oznacza, że trafiają one do większej liczby odbiorców.

Chcę być bogata/bogaty!

No dobrze, ale w jaki sposób zarabiać na swojej pasji pieniądze, które pozwolą na spokojne życie i spełnianie marzeń? Tego nie da się zaplanować. Wynagrodzenie influencerów zależne jest od liczby obserwujących profil, od zaangażowania internautów, a także wizerunku samego influencera. Stawki kształtują się od kilkuset złotych po kilka-kilkanaście tysięcy. Ale bywają też dużo większe – wyliczono, że średnia wartość posta opublikowanego na Instagramie Roberta Lewandowskiego to ponad 500 tys. zł, a jego żony – Anny Lewandowskiej –  50 tys. zł.

Autentyczność na wagę złota

Jeśli influencer często zawiera współpracę z markami i często umieszcza posty sponsorowane, może być postrzegany przez odbiorców jako mało wiarygodny. Najbardziej wartościowi dla reklamodawców są ci twórcy, którzy umieszczają wysokiej jakości treści, współpracują tylko z markami, z których sami w rzeczywistości korzystają. Tacy influencerzy budzą zaufanie swoich fanów, a polecane przez nich produkty są kupowane. Pieniądze rodzą się z pasji i z myślenia raczej o celu niż chęci zarobku.

Zobacz najnowsze wpisy na naszym blogu

Zobacz pozostałe