marka osobista

Jak budować markę osobistą w sieci?

„Marka osobista to to, co ludzie o tobie mówią, gdy wychodzisz z pokoju” – ta definicja marki osobistej ukuta przez Jeffa Bezosa trafia w samo sedno. Marka osobista to reputacja i to, jak widzą cię ludzie.

Silna marka osobista jest obietnicą, że człowiek dostarcza wartość. Gdy się ją ma, nie trzeba uganiać się za zleceniami, współpracami, możliwościami udzielania wywiadów – propozycje przychodzą same. Silna marka to także lepsze zarobki i ciekawsze projekty. Brzmi zachęcająco? Zatem dowiedz się, jak budować swoją markę i zacznij robić to już dziś.

Zacznij od strategii

Budowanie marki osobistej opiera się na komunikowaniu kompetencji i wywoływaniu pozytywnych emocji u odbiorców. Bardzo ważne są tutaj autentyczność, spójność i konsekwencja. Przygotuj się na regularne działania, nie zbudujesz marki osobistej działając chaotycznie i ad hoc.

Na początek odpowiedz sobie na pytania, które swoim klientom zadaje coach i doradca marki osobistej, Karolina Rybus-Przeniosło:

  1. Kim jestem teraz?
  2. Jakie mam talenty, mocne strony, pasje?
  3. Jaki komunikat chcę nieść światu?
  4. Kto jest odbiorcą mojej marki?

Badanie Premium Consulting wykazało, że do zbudowania silnej marki osobistej potrzeba są: niezbędny know-how (84,3%), autentyczność (74,2%) i spójność (62,4%). Oprócz tego należy mieć charyzmę (63,8%) i odwagę (41,5%). Ważna jest też samoświadomość – dobrze, jeśli znasz swoje słabsze strony i wiesz, jak reagujesz w różnych sytuacjach.

Posiadasz te cechy? Silversi je mają, z dużym prawdopodobieństwem jesteś więc na dobrej drodze do zbudowania silnej marki.

Wybierz narzędzia i kanały komunikacji

W dobie social mediów zbudowanie silnej marki osobistej jest stosunkowo łatwe i nie zabiera dużo czasu – działając intensywnie na różnych kanałach możesz zbudować rozpoznawalny personal branding w rok. Bardzo przydatne będą profile na Facebooku i LinkedIn, oraz – w zależności od profilu twojej działalności – na Instagramie, TikToku, Clubhouse lub Twitterze. Warto również mieć swoją stronę oraz podpięty do niej blog, lub chociaż sam blog, na którym będziesz dzielić się swoją wiedzą.

Przygotuj się na regularne publikacje na swoich kanałach i aktywne uczestniczenie w dyskusjach. Komentuj posty ekspertów, dziennikarzy, blogerów. Publikuj posty z twoimi komentarzami na temat wydarzeń, książek, badań, raportów i artykułów oraz posty z ciekawostkami z twojej branży.

Kiedy zbierzesz grono obserwatorów, zacznij prowadzić live’y i webinary. Pomyśl też o wydaniu ebooka, a z czasem nawet o napisaniu i wydaniu książki – takie publikacje bardzo wzmacniają personal branding.

Pamiętaj: zadbaj o dobre zdjęcia portretowe. Na każdym kanale użyj tego samego zdjęcia profilowego, stanie się ono twoim logo – dzięki temu odbiorcy szybciej cię zapamiętają i zaczną kojarzyć kim jesteś.

Nie siedź w kącie, bo nie znajdą cię

Działaj proaktywnie – rób wywiady z innymi ekspertami, pisz do redakcji portali. Jeśli dziennikarz lub bloger zwróci się do ciebie – bądź na „tak” i reaguj szybko. Każda publikacja w mediach, każda twoja wypowiedź w artykule buduje twoją markę. 

Uczestnicz w wydarzeniach i zdawaj z tego relacje. Fotografuj się z osobami znanymi w twojej branży. Angażuj się w akcje społeczne i charytatywne. W budowaniu marki osobistej ważne są nie tylko twoje dokonania zawodowe, ale także to, jakim jesteś człowiekiem i jakich ludzi masz wokół siebie.

Dlaczego warto?

Abstrahując od twoich osobistych korzyści, takich jak rozpoznawalność i szacunek, a także gratyfikacja finansowa za twoją wiedzę – świat potrzebuje silverów, którzy podzielą się swoim doświadczeniem, będą głosem rozsądku i zainspirują innych.

Żeby stać się silną marką nigdy nie jest za późno. Spójrz na panią Anię, która w wieku 92 lat założyła konto na Instagramie a dwa lata później jest ważnym głosem swojego pokolenia.

Zobacz najnowsze wpisy na naszym blogu

Zobacz pozostałe