podcast

Masz gadane? Weź się za podcasty!

Popularność podcastów w Polsce rośnie w zawrotnym tempie – słucha ich już ponad ¼ użytkowników internetu (to o 94% więcej niż w 2020). Rodzime podcasty radzą sobie coraz lepiej – kilka polskich audycji znalazło się w TOP 100 podcastów na świecie. Zastanawiasz się, czy dołączyć do podcasterów? Podpowiadamy, dlaczego warto.

Podcasty to publikacje w formie dźwiękowej udostępniane w odcinkach w internecie. Najczęściej są to głosowe blogi i rozmowy 2 lub 3 uczestników, ale mogą mieć także postać profesjonalnej audycji radiowej, historii w odcinkach, cyklu przemówień czy wykładów. Tematyka podcastów jest bardzo różna – od newsowych i biznesowych, przez sportowe i psychologiczne, po komediowe i… kryminalne (te, podobnie jak kryminały drukowane, cieszą się ogromną popularnością). Są też takie, dzięki którym nauczysz się języka obcego i dowiesz się, jak funkcjonuje twój organizm – co mu służy, a co nie.

Jakich podcastów słuchają inni?

Najpopularniejsze podcasty w Polsce publikowane na Spotify to KryminatoriumJa i moje przyjaciółki idiotki, w TOP 10 w poszczególnych kategoriach tematycznych są również podcasty DALEJ Martyna Wojciechowska, Podsiadło Kotarski Podcast, Sekielski Online.

Skąd wzięła się popularność podcastów?

Podcasty są tak chętnie słuchane, bo dostarczają atrakcyjną i wartościową dla słuchacza wiedzę w sposób minimalnie absorbujący, w dogodnym dla słuchacza czasie. Dzięki temu, że odtwarzanie podcastu nie wymaga, w przeciwieństwie do czytania, zaangażowania rąk i oczu, można przyswajać wiedzę (lub konsumować treści – jak mówi się w żargonie marketingowym) jednocześnie prowadząc samochód, prasując, gotując czy sprzątając.

Czytaj też: Początki na YouTube: sprawdź niezbędnik!

Ale nie tylko wygoda wpływa na to, że podcasty są teraz na fali – podcasty charakteryzuje duża autentyczność. Odbiorcy bardziej ufają informacjom podawanym w podcastach niż tym, które publikują tradycyjne media. To sprawia, że podcasty są świetnym narzędziem do budowania marki osobistej (o tym jak budować markę osobistą przeczytasz też tutaj).

Lubisz opowiadać? To coś dla Ciebie!

Jeśli więc chcesz budować swoją markę w sieci – pomyśl o nagrywaniu podcastów. Znajdź swoją niszę – temat, który może być ważny dla ludzi, coś, o czym nie mówi się często. Wciąż jest deficyt podcastów dla silverów i o silverach prowadzonych przez nich samych. Uczysz się czegoś nowego po 50-tce? Masz nową pracę, uruchamiasz firmę? Może jesteś silver nomadą – większość roku spędzasz w podróży? Może twój konik to dojrzały seks, kinematografia albo genealogia? A może angażujesz się w wolontariat – pomagasz ratować planetę, wpierasz osoby z niepełnosprawnościami albo prowadzisz zajęcia teatralne w osiedlowym klubie? Na pewno znajdą się osoby, które będą chętnie słuchać o twoich perypetiach, doświadczeniach, spostrzeżeniach i ludziach, których spotykasz. W ten sposób możesz inspirować innych. Czasami jedna wysłuchana historia potrafi wywołać zmianę w czyimś życiu…

Czytaj też: Pokaż swoje pasje oraz… inspiruj innych!

Gdy już znajdziesz motyw przewodni, napisz scenariusz pierwszego odcinka i nagraj go. Pomoże ci w tym darmowa aplikacja Anchor by Spotify. Potem przygotuj scenariusze kolejnych odcinków, nagrywaj i publikuj. Rób to regularnie, fachowcy sugerują częstotliwość nie mniejszą niż 2 odcinki miesięcznie. Nie bój się pomyłek, zająknięć. Są podcasterzy, którzy trochę seplenią, ale to, co mają do przekazania jest ważniejsze niż ich wada wymowy. Podcast nie musi być perfekcyjnym nagraniem. Żyjemy w czasach, gdy autentyczność jest w cenie a niedoskonałość jest w modzie.

Na koniec inspiracja: Bezwstydne Podcast, odcinek „Sanatorium miłości – o starzeniu”:

Zobacz najnowsze wpisy na naszym blogu

Zobacz pozostałe