Trendy 2022 w social mediach

W lipcu 2021 r. było 4,48 mld aktywnych użytkowników mediów społecznościowych – to niemal 60% mieszkańców Ziemi. W Europie ten odsetek jest jeszcze wyższy – 79% mieszkańców Europy Zachodniej i Północnej korzysta z social mediów. Przeciętny użytkownik internetu spędza w nich dwie i pół godziny dziennie – to aż 1/6 czasu, którego nie poświęcamy na sen! Social media stały się miejscem, w którym szukamy informacji, utrzymujemy relacje prywatne i biznesowe, kontaktujemy się z usługodawcami, robimy zakupy. Właśnie tam także najłatwiej zbudować swoją markę osobistą. Jak to robić skutecznie? Pomoże Ci w tym znajomość trendów, które będą najważniejsze w 2022 roku.

tekst: Aleksandra Laudańska

Wideo rządzi!

Wideo od kilku lat jest dominującą formą przedstawiania treści. Facebook już dość dawno postawił na ten format, jednak to TikTok rozbił bank wprowadzając krótkie treści wideo. Nowa gwiazda social mediów zagroziła innym platformom na tyle, że te zaczęły kopiować jej rozwiązanie i teraz mamy Instagram Reels, Facebook Reels (na razie w USA), YouTube Short, Pinterest Idea Pins (tak, Pinterest też wprowadził format wideo).

W 2022 roku treści wideo pozostanie jedną z najbardziej angażujących form. Według badania przeprowadzonego przez Cisco, do 2022 roku ponad 82 proc. wszystkich treści online będą stanowić treści wideo (15 razy więcej niż w 2017 roku!). To wyraźnie pokazuje, że na Twój sukces w social mediach będzie miało wpływ to, czy zaczniesz w końcu nagrywać filmiki.

Autentyczna niedoskonałość

Nie umiesz kręcić filmów? Tak Ci się tylko wydaje. Trendowi wideo towarzyszy drugi ważny trend – czyli autentyczność. Najlepsze filmiki to te „domowe” – nagrywane smartfonem, z niewielką lub zerową obróbką.

Autentyczne treści, brak filtrów, pokazywanie swoich niedoskonałości – to wszystko zbliża odbiorców do twórców. Na TikToku ogromne zasięgi mają profile osób z niepełnosprawnościami, amputacjami, profile prowadzone przez młode kobiety z łysieniem plackowatym, noszące sztuczne szczęki, mające problemy skórne. Wyjaśniają dokładnie swój stan, edukują, i pokazują – niejednokrotnie w sposób humorystyczny – jak radzą sobie w codziennych sytuacjach.

Wpuszczając widzów do swojego życia, dzieląc się swoją prywatnością, normalizują coś, co uznawane jest za społeczne tabu. I tu płynnie przechodzimy do kolejnego ważnego trendu, jakim jest…

Intymność

Followersi, fani, obserwatorzy – jakkolwiek ich nazwiesz, ludzie, którzy oglądają to, co publikujesz, lubią czuć się, jakby odwiedzali Cię w domu. Chętnie uczestniczą w kameralnych live’ach, dołączają do zamkniętych grup, śledzą znikające stories, zachęceni otwartością i szczerością zadają pytania oraz dzielą się swoimi historiami. Wzajemne wsparcie i bezpieczna atmosfera wspierają kolejny bardzo ważny trend…

Zdrowie psychiczne

Pandemia sprawiła, że ważne stało się budowanie świadomości na temat zdrowia psychicznego. Depresja, lęk wywołane przez izolację, zagrożenie życia i niepewność jutra, stały się powszechniejsze. Wzrosła też świadomość, że może ich doświadczyć każdy i nie jest to powód do wstydu. Gabinety terapeutyczne zapełniły się, przybyło również fachowych porad na temat zdrowia psychicznego w social mediach.  

Ale nie musisz mieć fachowej wiedzy w tym temacie, żeby dobrze wpływać na samopoczucie innych – pozytywne treści publikowane przez życzliwych i inspirujących dojrzałych ludzi, poprawiają nastrój. Jako osoba doświadczona życiowo możesz też opowiadać o tym, jak udawało ci się przezwyciężać trudności. Najwartościowsze i najbardziej interesujące opowieści to te z życia. Dlatego opowiadaj! Tym bardziej, że kolejny trend to…

Nostalgia

Czyli powrót do przeszłości. W ostatnich miesiącach silnym trendem był Y2K („Year 2 Kilo”, czyli rok 2000), w 2022 cofniemy się do lat 90., co już zaczyna być widoczne w modzie. Na pewno masz dużo fascynujących wspomnień z tych czasów. Jeśli masz talent pisarski, możesz na przykład zacząć pisać powieść w odcinkach i publikować ją na swoim profilu lub w stworzonej specjalnie do tego grupie. A może masz artefakty, które mogą okazać się dziś bardzo interesującymi kąskami dla wszystkich zafascynowanymi latami 90.?

Zobacz, jak tutaj odtworzono klimat wigilii z roku 1987:

Twórcy górą!

Rozprzestrzenianie się kreatywnych narzędzi pozwoliło na ukształtowanie się nowego rodzaju influencera: twórcy. Dziś 50 mln ludzi uważa się za twórców. Zyskują oni coraz większe znaczenie w ekosystemie social mediów – obserwatorzy chcą nawiązywać kontakty z indywidualnościami, a nie z anonimowymi wydawcami.

Doprowadziło to do zjawiska nazywanego ekonomią lub gospodarką twórców – to stosunkowo nowe pojęcie określa zjawisko, w którym influencer sam staje się marką. Wyliczono, że gospodarka twórców to w USA odpowiednik 394 tys. etatów, a cały ekosystem kreatywny przyniósł w ubiegłym roku amerykańskiej gospodarce aż 20,5 mld dolarów. Te liczby pokazują, że mamy do czynienia z poważną gałęzią gospodarki, jakkolwiek w swej istocie jest często niepoważna.  

Znaczenie twórców potwierdzają plany Meta (dawnego Facebooka) –  w nadchodzących miesiącach Instagram ma wprowadzić nowe sposoby wynagradzania twórców oryginalnych treści. Będą oni mogli zarabiać na swojej działalności na platformie nie tylko poprzez współpracę z reklamodawcami. Chodzą plotki, że przybierze to nazwę „Exclusive Stories” i „SuperFollow”. 

„Jeśli chcemy być najlepszą platformą dla twórców, musimy stworzyć cały zestaw udogodnień i narzędzi, które pomogą im robić to, co robią” – powiedział szef Instagrama, Adam Mosseri, wyjaśniając, że Instagram pracuje również nad narzędziami, które mogą pomóc twórcom zarabiać na życie. Zdradził też, że firma bada nie tylko subskrypcje, ale także inne nowe funkcje – implementujące kolejny ważny trend, czyli:

NFT

Najpierw wyjaśnienie, co to jest. NFT to Non-Fungible Token, czyli niewymienialny token. Inaczej mówiąc, to niepodrabialny certyfikat autentyczności przypisany do pliku graficznego, tekstowego, wideo czy audio. Treść oznaczoną identyfikatorem NFT można skopiować, ale duplikat nie będzie posiadał certyfikatu autentyczności.

Szał na zasób cyfrowy, jakim jest NFT rozpoczął się na początku 2021 roku i wszystko wskazuje, że będzie trwał. Funkcjonują giełdy NFT i platformy, na których można kupować i sprzedawać dzieła z certyfikatem autentyczności, najpopularniejsza to OpenSea.

Odkrycie informatyka, Alessandro Paluzzi, który często znajduje niewydane funkcje w kodzie aplikacji mobilnych, wskazuje, że Instagram testuje funkcję NFT Collectibles. Potwierdził to niedawno Adam Mosseri: tak, Instagram aktywnie bada NFT i to, jak można sprawić, by stał się bardziej dostępny dla szerszej publiczności. Wygląda na to, że niedługo cyfrowe dobra i przedmioty kolekcjonerskie opatrzone NFT będzie można sprzedawać na profilu twórcy na Instagramie, co znacznie zdemokratyzuje dostęp do niewymienialnych tokenów.

Jakie swoje dobra możesz nimi opatrzyć, by następnie wystawić je na sprzedaż? Zdjęcia, skany, grafiki, filmy, nagrania audio.

A jak o nich – czas na przedstawienie ostatniego ważnego trendu…

Audio święci triumfy

Według wszelkich analiz, liczba słuchaczy podcastów będzie stale rosnąć do 2023 roku. Format audio jest szczególnie atrakcyjny, bo umożliwia konsumowanie treści podczas codziennych czynności. Jeśli więc masz gadane – weź się za podcasty.

Nie musisz wdrażać wszystkich tych trendów, ale warto mieć ich świadomość – zastosowanie chociaż kilku pomoże Ci wypromować się w social mediach. Warto to robić, bo influencer marketing nadal będzie ważnym trendem w 2022 roku. Zauważalny jest wzrost liczby influencerów w mediach społecznościowych, także silver influencerów, a jednocześnie rosną wydatki firm na influencer marketing.

Era silver influencera

Firmy nie współpracują teraz tylko z jednym czy dwoma influencerami, ale pracują z całą siecią małych, niszowych influencerów. Działania mikroinfluencerów generują znacznie większe zaangażowanie przy mniejszych kosztach. W przyszłości coraz więcej marketerów będzie korzystać z tej strategii i pracować z wieloma mniejszymi influencerami zamiast z jedną celebrytką czy jednym celebrytą. Zderzenie tego trendu z demografią i wzrostem liczby dojrzałych użytkowników social mediów (analizy ruchu na Facebooku pokazują, że ponad 60% interakcji pochodzi dziś od użytkowników w wieku 45 lat lub starszych) oznacza, że nadchodzi era silver influencerów.

Wykorzystaj to, to może być Twój czas! Dołącz do Silver Models – Agencji modeli i influencerów 50+ i czerp z wiedzy, którą dzielimy się w prywatnej grupie na Facebooku.

Zobacz najnowsze wpisy na naszym blogu

Zobacz pozostałe